تجلیل و گرامیداشت ازمقام پدر، مرحوم زنده یاد استاد سرآهنگ و احمد ظاهر
خانهُ فرهنگی مولانا خانهُ فرهنگی مولانا

به سلسلهُ یاد بود و گرامیداشت از شخصیت های فرهنگی ، هنری و ادبی شام روز شنبه ١۹ماه جون سالروان  شعرا ، نویسندگان و علاقهمندان فرهنگ  بار دیگر در خانهُ فرهنگی " مولانا"  شهر ونکوور  در فضای مملو از صفا ، صمیمت و دوستی  در کنار هم جمع آمده  به تجلیل  از مقام والا پدر و یاد بود و خاطره  سر تاج و با بای موسیقی شرق مرحوم استاد محمد حسین  "سرآهنگ" و آواز خوان حنجره طلایی مرحوم احمد ظاهر  پر داختند .                                                                            

محفل طبق معمول از ساعت  هشت و نیم شب اغاز وتوسط شاعر مسلم و سابقه دارجناب استاد گرانقدر  محترم اسحاق " ثنا" به پیش برده میشد. شرکت کنندگان  در اغاز محفل  بروح مرحوم با بای موسیقی استاد سر آهنگ و احمد ظاهر اتحاف دعا نمودند.                                                               

بعدآ ، جناب استاد " ثنا" ضمن اینکه تشریف آوری دوستان را به خانه ُ فرهنگی " مولانا" خوش امدید گفته ، روز پدر را به حاضرین محفل و تمام پدران کشور عزیز و تمام پدران جهان نیز تبریک و تهنیت گفته  مختصرآ در باره زندگی هنری مرحوم استاد سرآهنگ صحبت نموده وخاطراتی ازین استاد بزرگ موسیقی شرق  را  به حاضرین ارایه نمود و همچنان  رشته سخن را تا اخیر محفل پیوسته نگهداشه  و در وقفه های آن اشعاری  از شعرای  متقدم را که با روح و روان محفل مطابقت داشت  به خوانش گرفت.                                                                                                               

 

همچنان ، محترم  مجید " قیام " رُیس  خانه ُ فرهنگی "مولانا" به نوبه خویش ضمن اینکه تشریف اوری دوستان ، فرهنگیان و علاقمندان را در محفل خوش امدید گفته از جانب خود و  به نمایندگی از خانهُ فرهنکی "مولانا"  روز پدر را  به  حاضرین و همه پدران افغانستان و جهان تبریک گفته ، زندگینامه مفصل کوه بلند موسیقی و شیر موسیقی ، مرحوم استاد سر آهنگ این  سر تاج و با بای موسیقی کلاسیک را همرا با خاطرات که در وقت حیات استاد  داشت صحبت نموده و ضمنا یکی از راگهای ایکه  توسط استاد  سر آهنگ خوانده  شده بود  آنرا به تحلیل گرفت و معلومات همه جانبه داد که مورد توجه حاضرین قرا گرفت. رویهمرفته در باره تعریفات الفبای  موسیقی که در رساله  از اثر استاد سرآهنگ فقید  بنام " قانون طرب" که سرُ های هفتگانه را از لحاظ لغت معنی قایل بود توضیح داد . هکذا در وقفه ای بعد از ارایه  مطالب فوق  یکی از آهنگها  مرحوم استاد سر اهنگ را که در قسمت نواختن طبله  متین جان " قیام " او را همراهی میکرد ، خواند که با کف زدنهای گرم حاضرین  استقبال شد.                  

 

قابل یاد آوریست که پیامهای که به این مناسبت از جانب  دانشمند عالیقدر  محترم  پروفیسور عنایت الله " شهرانی"و دانشمند گرانقدر جناب استاد  محمد یوسف "سیمگر" به خانه ُ فرهنگی "مولانا" مواصلت نموده بود به خوانش گرفته شد.                                           .                                                              

پس از آن ، اشعاریکه از جناب مولوی  کبیر " فرخاری" شاعر سابقه دار  کشور که در مورد  مرحوم زنده یاد احمد ظاهر  و همچنین به مناسبت مقام والای پدر سروده شده بود  ، توسط  دیکلماتور موفق و با استعداد شهر ونکوور محترمه سلما جان " فرخاری" همرا با یکی از سروده های فروغ" فرخزاد" با صدای بسیار گیرا  به خوانش گرفته شد که واقعآ  تسلط او در ارایه و دیکلمه  شعر قابل تحسین و ستایش است.                                                                همچنان ، محترم نجیب الله " بهروش" یکی از اشعار  دل انگیز خودرا که به ارتباط به مقام عالی پدر سروده  بود  به خوانش گرفت . به همین منوال محترم داکتر عزیز" فاریابی " شاعربا استعداد زبان اوزبیکی دو پارچه از سروده های انتخابی خودرا که در مورد مقام پدر و هم یک غزل زیبایی از حضرت " حافظ"   را به خوانش گرفت. بدین ترتیب  جناب محمد بشیر " رحیمی" شاعر مسلم  زبان دری  که استعداد سر شاری در این عرصه دارد  سه غزل از سروده های خودرا با صدای واقعا دلنشین دیکلمه نموده که با کف زدنهای حاضرین در محفل بدرقه گردید.

                                                                                                                                                 ضمنآ ، جناب محترم بهرام " حیدری" یکتن از دوستان همزبان ایرانی طبق معمول با به خوانش گرفتن چند قطعه شعر از حضرت  مولانا و حافظ در مورد عشق و دوستی و رابط انسان با خدا صحبت پر محتوا و جالب نموده به زیبایی و رنگینی محفل افزود.                                                         

بدین ترتیب ، در ادامه محفل   جناب محترم "  فاضلی " که در شناخت  اشعار " مولانا"  صلاحیت و ید طولا دارد  و معمولآ در شب نشینی های  خانه ُ فرهنگی "مولانا"  به تحلیل اشعار مثنوی  مولوی می پردازد  این بار نیز نمونه های از ابیات مثنوی را  به خوانش گرفت و آنرا تحلیل و تفسیر کرد.   

         

قابل ذکر است ، اوانیکه  یکی از شعرا به دیکلمه اشعار خود می پر داختند  محترم مجید " قیام" هر یک رابا نوازش دلنشین پرده های ستار همراهی میکرد که کیفیت شعرهر شاعر در ورای نغمه های ستار دو چندان میگردید . در اخیر محفل محترم مجید" قیام " از اهنگهای مرحوم استاد سر آهنگ و زنده یاد احمد ظاهر  را زمزمه کرد که با اسقبال وکف زدنهای گرم حاضرین بدرقه گردید.محفل با تکرار دعا بروح مرحوم استاد سر آهنگ و احمد ظاهر  و به سلامتی و بهروزی تمام انسان های کرهُ زمین  حوالی  ساعت دو سی شب خاتمه یافت.                                                    .                                                                                                  

هیت رهبری خانهُ فرهنگی "مولانا"                                       .                                                               


June 21st, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها